’Naturlig’ mad: Hvad betyder det for forbrugerne?

Forbrugerne er mere bevidste end nogensinde før om sikkerhed, sundhed og pålidelighed, når det gælder mad og drikke, hvilket har medført en stigning i brugen af dtrykket "naturlig" på emballager og i markedsføring.

Selvom begreber som ”glutenfri” er lette for forbrugerne at forstå, er ”naturlig” et mere tvetydigt begreb, der kan defineres på forskellige måder af forbrugere og marketingfolk. I en ny global undersøgelse foretaget i 28 lande satte vi os derfor for at finde ud af, hvordan forbrugerne helt præcist fortolker begrebet ”naturlig”, når de ser det kommunikeret på emballage til mad og drikkevarer.

De tre mest almindelige associationer viste sig at være:

  • Uden kunstige tilsætningsstoffer
  • 100% fra naturen
  • Sund.

Undersøgelsen viste dog også, at mens de yngre aldersgrupper associerer ”naturlig” med økologi, fokuserer de ældre målgrupper mere på ingredienserne i produktet.

Der var generelt stærk enighed i holdninger og opfattelser på tværs af alle 28 lande – men undersøgelsen afslørede også centrale regionale forskelle.

Læs mere i rapporten 'Natural' - What does it mean to consumers?.

NATURAL image.jpg