Hvilke brands påvirker de danske forbrugere mest – og hvorfor?

Hvilke brands påvirker de danske forbrugeres adfærd og dagligdag mest – og hvorfor? I Ipsos’ årlige Most Influential Brands-undersøgelse har vi kortlagt de mest indflydelsesrige brands i Danmark for 2017 samt undersøgt de bagvedliggende faktorer.  

Hvad betyder det at være indflydelsesrig?

At være indflydelsesrig betyder ganske enkelt at have en indvirkning på vores daglige liv. Indflydelsesrige brands guider os gennem livet ved at hjælpe os med at skabe mening, tage smartere valg eller reflektere vores personlige værdier. Indflydelsesrige brands er dem, vi stoler på – dem der virkelig betyder noget for os.

Top 4 i Danmark er tech-brands

På top 4 over de mest indflydelsesrige brands i Danmark finder vi 4 tech-brands: Google, Apple, Facebook og YouTube – med Google på en 1. plads. Ikke overraskende har disse 4 brands indflydelse på vores dagligdag. Du har sikkert selv ”googlet” noget inden for de sidste par dage? Eller tjekket hvad dine venner laver på Facebook?   

Men hvad er det helt præcist, der gør disse brands så indflydelsesrige? Undersøgelsen viser, at Google, Apple og YouTube scorer højt på 3 vigtige faktorer: Leading Edge, Trustworthy og Engagement. Facebook skiller sig en smule og ud scorer højt på faktorerne: Leading Edge, Presence og Engagement.

Generelt gælder det, at alle brands opfattes som unikke, trendsættende, innovative og ikoniske - danskerne glæder sig til at se, hvad de vil introducere næste gang, og mener, at de 4 brands repræsenterer særlige karaktertræk, man gerne selv vil identificeres med.  

Ét dansk brand i top 10

Ét dansk brand har sneget sig ind på en top 10 over de mest indflydelsesrige brands i Danmark. På en 8. plads finder vi Coop, der opnår én af de højeste scorer i undersøgelsen på faktoren Trustworthy. Resultaterne viser også, at Coop scorer højt på Engagement og Corporate Citizenship, der blandt andet omhandler social ansvarlighed og støtte til lokalsamfundet.

Vil du vide mere?

Du kan downloade vores rapport over top 10 i undersøgelsen ved at klikke på billedet herunder. Har du spørgsmål eller ønsker information om de resterende brands i undersøgelsen, er du altid velkommen til at kontakte Klaus.

Få indsigt i de 10 mest inflydelsesrige brands i Danmark samt de bagvedliggende faktorer.

Hent rapporten her.