Ipsos sætter klima på agendaen i 2019

luca-bravo-132630-unsplash.jpg

Bevidstheden om – og for manges vedkommende også lysten til - at være en bæredygtig forbruger stiger markant i øjeblikket, og derfor er 2019 klimaets år i Ipsos. Vi vil forstå forbrugernes holdninger og adfærd omkring klima og bæredygtighed, og vi vil sammen med forbrugerne identificere løsninger på de klimaproblematikker, vi står i hver dag.

Vores år med klima indebærer:

  • En gentagelse og opdatering af vores undersøgelse af danskernes forhold til klimaændringer fra 2009

  • Et nyt forbrugerpanel med klima som omdrejningspunkt

  • Deltagelse ved Folkemødet 2019 i Allinge

I år er det 10 år siden, København var vært for COP15 klimatopmødet i Bella Center. Dengang gennemførte Ipsos en undersøgelse blandt danskerne om deres forhold til klimaændringer, og hvordan deres forbrug blev påvirket af den spirende klimabevidsthed. Men hvordan har danskernes syn på klima og klimaændringer udviklet sig? Det undersøger Ipsos de kommende måneder ved at gentage undersøgelsen fra 2009 samt opdatere med de nyeste tendenser inden for bæredygtigt forbrug.

Ipsos har endvidere lanceret et nyt forbrugerpanel, hvor du kan få svar på dine spørgsmål på kun 48 timer. Vi kombinerer forbrugernes feedback med vores omfattende viden om klima, bæredygtighed & CSR, og kan eksempelvis hjælpe med at besvare spørgsmål som:

  • Hvordan navigerer forbrugerne i din produktkategori, når det gælder klima, bæredygtighed & CSR?

  • Hvordan påvirker den øgede interesse for plast forbrugernes prioriteter?

  • Hvilke af dine ideer til en forstærket klimaindsats har den største opbakning blandt forbrugerne?

  • Og hvordan kan forbrugerne hjælpes til at ændre adfærd?

I juni måned deltager Ipsos på Folkemødet i Allinge, og vi har spændende ting med over Østersøen. Vi er i øjeblikket ved at finde samarbejdspartnere, der sammen med os vil sætte fokus på klima i forbrugernes øjne. Hvis du har en idé eller gerne vil høre mere om, hvad Ipsos kan bidrage med inden for klima, bæredygtighed & CSR, hører vi meget gerne fra dig.

Tag fat i Klaus Mikkelsen på +45 3319 3999 eller via klaus.mikkelsen@ipsos.com.

Emballagen er næste bølge i kampen for bæredygtighed – Ny analyse peger på, hvordan virksomheder kan tage lederskabet

iStock-946312768_ext v3.jpg

Den bæredygtige emballage er ikke længere et tilvalg. Den er en nødvendighed. De 390 millioner plastiksugerør, der hver dag bliver smidt ud, i USA alene, er blevet et globalt symbol på det stigende forbrugerpres på miljømæssig uansvarlighed. I publikationen “The Third Moment of Truth” har Ipsos kortlagt, hvorfor den bæredygtige emballage ikke længere er et tilvalg for mange virksomheder. Men måske vigtigere: publikationen rummer konkrete anvisninger til, hvordan og hvorfor emballagen fremover kommer til at spille en helt ny rolle. Både i virksomhedernes branding af sig selv og i kampen om forbrugernes valg af produkter.

Carlsberg har udviklet en ny six-pack, hvor plasticwrappingen er erstattet af lim mellem dåserne. Det tapper direkte ind i forbrugernes emotionelle bekymring for plasticforureningen af verdenshavene. Det samme gør Starbucks, når de har udviklet et nyt låg til ”to-go”-kopper og fjernet sugerør fra butikkerne. Ipsos dokumenterer blandt andet, at næsten halvdelen af forbrugerne støtter regulering af fx brug af sugerør. Og op mod 80 % af verdens forbrugere tror, at vi bevæger os mod en miljømæssig katastrofe, hvis ikke vi ændrer adfærd hurtigt.

Hvad skal virksomhederne så gøre?

Virksomhederne skal tage lederskab på miljøfronten ved hjælp af ny teknologi, komposterbare materialer og gentænkning af kendte formater – det er Carlsbergs six-pack et godt eksempel på. Konklusionen er nemlig, at de brands forbrugerne oplever tager miljømæssigt lederskab, bliver belønnet. 82 % af amerikanske forbrugere er således enige i, at producenterne aktivt skal støtte genanvendelse for de produkter, de sælger.

Her 50 år efter genbrugslogoet blev introduceret, er den bæredygtige emballage flyttet ind i forbrugernes bevidsthed. Og deres forventninger til virksomhederne stiger tilsvarende.

Emballageekspert vender emballagedesign på hovedet og viser vejen ind i fremtiden

Torsdag den 28. februar er Ipsos vært ved et stort kundeseminar. Hér får vi besøg af Ian Payne, som er globalt ansvarlig for emballage-test og udvikling i Ipsos. Han udtaler ”Vi står nu ved en afgørende milepæl, hvor der bliver sat stadig større spørgsmålstegn ved de grundlæggende egenskaber ved emballage design. De virksomheder, der griber muligheden, vil ofte blive belønnet af forbrugerne. Og emballage giver tilmed producenterne en reel mulighed for at udvikle meningsfuld differentiering og skabe et tydeligt særpræg, der i sidste ende kan påvirke forbrugernes valg".

Det bliver bekræftet af det danske superbrand Lakrids by Bülow, der også deltager i seminaret:  ”Lakrids by Bülow bruger en så bæredygtig emballage som muligt. Og i vores rebranding øvelse har de to vigtigste parametre været at definere en ikonisk form og at finde et materiale som gør, at kunderne kan nyde vores produkter med god samvittighed. Fremover bliver en af vores største udfordringer at genbruge langt mere, end hvad vi gør i dag. At vi hos Lakrids by Bülow har skiftet alle dåser til 100% genbrugt plastik, er vores første skridt.” siger Fredrik R. Nilsson, CEO i Lakrids by Bülow.

Download “The Third Moment of Truth”  herunder.

Ny case: Brand Health Tracking for Carlsberg

Carlsberg Brand Health Tracking case

Carlsberg arbejder med en motivations- og kontekstbaseret segmenteringsmodel, der er udviklet i samarbejde med Ipsos, til at allokere sine mange brands i forskellige segmenter og optimere positioneringen af hvert brand.

For at styrke den globale brandopbygning samt monitorere forandringer og nyt potentiale på tværs af markeder har vi hjulpet Carlsberg med implementeringen af et Brand Health Tracker (BHT) system, der også gør det muligt at accelerere indsamlingen af indsigter og analysere resultaterne på globalt plan.

BHT er en løbende undersøgelse med analytiske ”dips” flere gange om året. Trackeren integrerer HOT & COLD metoder ved at kombinere intuitive/kontekstuelle teknikker med mere rationelle tilgange. Med BHT får Carlsberg blandt andet indsigt i markedsstyrke og vækstdrivere, samt hvordan deres brands opfattes af forbrugerne.

Læs mere her.

Global undersøgelse afslører vores fejlagtige opfattelser af virkeligheden

Ipsos’ seneste Perils of Perception undersøgelse afslører, hvor forkert indbyggerne på tværs af 37 lande gætter, når det kommer til vigtige globale problemstillinger og træk ved befolkningen i deres eget land. På 5. år forsøger undersøgelsen at fremhæve, hvordan vi er programmeret til at tænke, og hvordan vores omgivelser påvirker vores opfattelser af verden.

Du kan læse meget mere om undersøgelsen, finde alle resultaterne og teste din egen viden i vores quiz på perils.ipsos.com.

Her gætter danskerne forkert

Til spørgsmålet om hvor mange ud af 100 kvinder i Danmark, der vil svare ja til, at de har oplevet nogen form for sexchikane, er vores gæt langt fra virkeligheden. Faktisk hele 44% for lavt. Vi gætter på, at 36% procent af alle kvinder i Danmark har oplevet sexchikane – i virkeligheden er det 80%.

Vi er det land i undersøgelsen, hvor forskellen mellem gæt og virkelighed er størst. Alle deltagere i undersøgelsen undervurderer dog andelen af kvinder i deres eget land, der har været udsat for sexchikane. Det gennemsnitlige gæt på tværs af landene i undersøgelsen ligger på 39%. Det virkelige tal er 60%.

Når det kommer til miljøspørgsmål, har vi en tendens til at være lidt for optimistiske. Vi gætter på, at 39% af Danmarks samlede energiforbrug kommer fra vedvarende energikilder, såsom vind og solenergi. Det reelle tal ligger på 33%. Vi undervurderer ligeledes hvor mange af de seneste 18 år, der har været de varmeste for verden som helhed. I Danmark gætter vi på, at tallet er 8 – i virkeligheden har 17 af de seneste 18 år sat nye globale varmerekorder (siden 1961 hvor The World Meteorological Organization begyndte at indsamle årlige globale temperaturmålinger).

Til gengæld er vi mere sortseende, når det kommer til en række økonomiske og sociale spørgsmål om befolkningen i vores eget land. Til spørgsmålet om hvor mange ud af 100 danskere i den arbejdsdygtige alder, der er arbejdsløse, gætter vi på 16. Det virkelige tal er 5.

De seneste års Perils of Perception undersøgelser viser endvidere en generel tendens til, at næsten alle lande i stor grad overvurderer andelen af immigranter blandt deres egen befolkning. I Danmark tror vi ligeledes, at 22% af befolkningen er immigranter, mens det i virkeligheden kun er 12%.

En 5. plads blandt de mest velorienterede lande

Selvom danskernes gæt er langt fra virkeligheden på flere områder, er vi alligevel ét af de mest velorienterede lande i undersøgelsen. Ud af alle 37 lande opnår Hong Kong en førsteplads som det land med de mest korrekte svar. Herefter følger New Zealand, Sverige, Ungarn, England og så Danmark på en 5. plads. Det er dog et fald i placeringen fra sidste år, hvor Danmark lå på en 3. plads blandt de mest velorienterede lande i undersøgelsen.

Modsat får Thailand den tvivlsomme ære af at være det land i undersøgelsen med de mest upræcise svar, efterfulgt af Mexico og Tyrkiet.

Slide31.jpg

Hvorfor tager vi så meget fejl?

Ifølge Gideon Skinner, Research Director hos Ipsos’ Social Research Institute i London, der står bag undersøgelsen, er det både eksterne og interne faktorer, der er skyld i, at vi tager så meget fejl:

”Der er mange forskellige grunde til, at vi tager fejl omkring grundlæggende fakta i samfundet. Det kan blandt andet være eksterne påvirkninger, såsom det vi hører i medierne eller online, men vores egne interne fordomme er lige så vigtige. Det inkluderer blandt andet vores tendens til at fokusere mere på de negative historier end de positive, vores tendens til at mene, at alt var bedre før i tiden, samt det at vi lægger for stor vægt på vores egne individuelle oplevelser og måske bare ikke er så gode med tal. Men her er det vigtigt at forstå, at vi overestimerer det, vi bekymrer os om, lige så meget som vi bekymrer os om det, vi overestimerer – med andre ord: fejlopfattelser kan være et nyttigt fingerpeg om folks reelle bekymringer. Det betyder også, at vi ikke kan rette folks fejlopfattelser ved blot at gentage fakta. Vi bliver i stedet nødt til at se på de følelsesmæssige årsager, der kan ligge til grund for, at folk er bekymrede for et bestemt emne.”

Find hele Ipsos’ Perils of Perception 2018 undersøgelse på https://perils.ipsos.com/. Her kan du læse mere om de forskellige spørgsmål, se de andre landes svar og teste din egen viden i vores quiz.

Kontakt Klaus Friis Mikkelsen, Country Manager for Ipsos Danmark, på +45 3319 3999 eller Klaus.Mikkelsen@ipsos.com for mere information.

Om undersøgelsen

  • Resultaterne stammer fra Ipsos MORI Perils of Perception 2018 undersøgelse. Der er foretaget 28.115 interviews mellem den 28. september – 16. oktober 2018.

  • Undersøgelsen er foretaget i 37 lande over hele verden. Undersøgelsen er foretaget via Ipsos Online Panel system i: Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Canada, Chile, Kina, Colombia, Danmark, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Hong Kong, Ungarn, Indien, Italien, Japan, Malaysia, Mexico, Holland, New Zealand, Peru, Polen, Rumænien, Rusland, Saudi Arabien, Singapore, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Schweiz, Thailand, Tyrkiet og USA. Følgende lande brugte enten online eller ansigt-til-ansigt metoder: Montenegro og Serbien.

  • Omkring 1000 personer mellem 16 – 64 år eller 18 – 64 år blev interviewet i Australien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Hong Kong Indien, Italien, Mexico, Montenegro, Serbien, Singapore, Spanien og USA. Omkring 2000 personer mellem 16 – 64 år blev interviewet i Japan. Omkring 500 personer mellem 16 – 64 år blev interviewet Argentina, Belgien, Chile, Colombia, Danmark, Ungarn, Malaysia, Holland, New Zealand, Peru, Polen, Rumænien, Rusland, Saudi Arabien, Sydafrika, Sydkorea, Sverige, Schweiz, Thailand og Tyrkiet.

  • De reelle tal for hvert spørgsmål er fundet via forskellige verificerede kilder. De nyeste tilgængelige data er blevet brugt, hvilket i de fleste tilfælde er fra de seneste 2 år. En komplet liste med kilder og links til de reelle data kan findes her: http://perils.ipsos.com/

  • Hvor resultaterne ikke går op i 100, kan dette skyldes computerens op- eller nedrunding, flere svarmuligheder, udelukkelse af ’ved ikke’ svarmuligheden eller at intet svar er afgivet.

  • Data vejes for at matche befolkningens profil.

Få indsigt i danskernes juleforberedelser

Christmas_joanna-kosinska-469277-unsplash.jpg

Hvordan ser julefrokostbordet ud i år? Falder valget på vegansk eller traditionel julemad? Mærkevaren eller private label på julebordet? Hvad med madspild i julen? Og hvad ønsker danskerne sig i julegave? Spørgsmålene til danskernes indkøb og forbrug i julemåneden er mange. Med Ipsos WhySpace kan vi give dig svarene hurtigt og effektivt. 

Ipsos WhySpace er en ny onlineplatform, hvor vi har samlet et repræsentativt udsnit af den brede danske befolkning, der står klar til at hjælpe dig med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd. Via smartphones, tablets og computere har vores erfarne kvalitative team direkte adgang til forbrugerne og kan moderere diskussioner, foretage afstemninger og indsamle billeder og video fra respondenternes hverdag.

Det giver os en unik mulighed for at få en dybdegående forståelse for danske forbrugeres adfærd, følelser og holdninger til udvalgte emner langt hurtigere end hidtil. 48 timer er alt, der skal til, for at vi kan levere svarene på dine spørgsmål.

Læs mere om Ipsos WhySpace her.

Vender danskerne Black Friday ryggen?

jens-kreuter-58481-unsplash.jpg

Black Friday løb af stablen fredag den 23. november 2018 og endte med at blive årets hidtil største handelsdag. På trods af dette er Black Friday-salget i år betydeligt lavere end i 2017. Vi har spurgt en række danske forbrugere hvorfor.    

Et udvandet koncept, falske førpriser og et uoverskueligt projekt. Det er blot nogle af svarene på, hvad der får danskerne til at trække sig væk fra det globale indkøbsfænomen Black Friday.  

Forventningerne til den 23. november 2018 var høje, men ifølge tal fra Nets faldt dankort-forbruget med hele 8 procent sammenlignet med Black Friday i 2017. Ipsos har set nærmere på udviklingen og spurgt vores interaktive, online fællesskab med danske forbrugere (som går under navnet Ipsos WhySpace) om deres holdninger til den store handelsdag. 

Blot endnu en i rækken

Det sensationelle ved Black Friday er ved at forsvinde. Med introduktionen af blandt andet Black Weekend, Black Week og sågar Black November, toppet med blandt andet Singles Day og Cyber Monday, er Black Friday nu blot endnu en af de mange dage med tilbud. Det specielle ved dagen er taget væk, og de fleste føler ikke, at de går glip af noget ved ikke at deltage.

”Black Friday er endnu et forsøg på kunstigt at booste et salg. Der er Black Friday, Cyber Monday, og Singles Day. Derudover er der juleudsalg, januarudsalg, sommerudsalg, fødselsdagsudsalg, Late Night...”, som en respondent udtrykker det.  

Mistillid til de mange tilbud er endnu et gennemgående tema. Mange er i tvivl om, om der reelt er tale om tilbud eller blot kunstigt opskruede førpriser, og flere føler, at de skal være ”på vagt” for ikke at blive snydt.

”De fleste tilbud er kun tilbud, fordi prisen er kørt kunstigt op, og tilbuddene er ikke bedre end hvad man med jævne mellemrum kan få det til alligevel.”

Sidst kan det fremhæves, at der er en generel følelse af, at tilbuddene er blevet for mange, og at hele konceptet er blevet for uoverskueligt at engagere sig i. Reklamer, tilbudsmails og opskrivningslister gør dagen for rodet og omfattende i manges øjne.

Hvad med miljøet?

Modstand mod amerikanisering, forbrugerisme og klimaovervejelser er også at finde. På trods af det store fokus på miljø og bæredygtigt forbrug er disse overvejelser dog kun sekundære i svaret på, hvorfor Black Friday vælges fra blandt den almene forbruger.

I den anden ende af skalaen finder vi også en del danskere, der nyder at bevæge sig rundt ude i butikkerne på Black Friday. De holder af den gode stemning og det fællesskab, der opstår i jagten på de gode tilbud.


Ipsos WhySpace

Med vores nyeste løsning, Ipsos WhySpace, har vi samlet et repræsentativt udsnit af den brede danske befolkning i et interaktivt, online fællesskab. De står klar til at hjælpe vores kunder med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd og holdninger, så vi på bare 48 timer kan levere valide og dybe indsigter direkte fra det levede liv. Læs mere her.  

Du er velkommen til at kontakte Klaus på +45 33 19 39 99 eller Klaus.Mikkelsen@ipsos.com, hvis du vil vide mere.

Ipsos WhySpace – Den hurtigste vej til dybe forbrugerindsigter

priscilla-du-preez-234138-unsplash.jpg

Vi er glade for at kunne løfte sløret for vores nyeste analyseløsning: Ipsos WhySpace. Med Ipsos WhySpace får du valide og dybe indsigter direkte fra forbrugernes hverdag leveret af vores kompetente kvalitative team på helt ned til 48 timer.

Vi har samlet et panel af danskere, som er klar til at hjælpe dig med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd. Via smartphones, tablets og computere kan vi moderere diskussioner og foretage afstemninger samt indsamle billeder og videoklip fra forbrugernes liv. Alle disse indsigter samles i en let tilgængelig og skræddersyet rapport til dig.

Læs mere her.

Ipsos indgår aftale med GfK om at overtage 4 globale afdelinger

simstore02.PNG

I midten af oktober kunne Ipsos byde velkommen til ca. 1.000 nye kolleger fra GfK. Ipsos og GfK har nemlig indgået en aftale om, at Ipsos overtager GfKs globale forretning inden for 4 områder:

  • Kundeoplevelser

  • Innovation

  • Healthcare

  • Public Affairs

Dette vil medføre en markant styrkelse af vores kompetencer og lokale tilstedeværelse. Og opkøbet indebærer endvidere, at Ipsos overtager NORM, som blandt andet tilbyder en unik teknologi til at gennemføre virtuelle shopper analyser, herunder emballagetests, simulerede indkøbsture og avancerede prisoptimeringsstudier.

Tag endelig fat i Klaus, hvis du vil høre mere om, hvordan du kan få det bedste ud af de nye muligheder.

Læs hele nyheden her.

Herunder kan du se en kort præsentation af, hvad Ipsos NORM kan tilbyde:

Ny case: Carlsberg skaber vækst med Demand Spaces

Carlsberg case image 1500.png

Vi er glade for at kunne præsentere vores nyeste case, der giver et indblik i, hvordan vi sammen med Carlsberg har udarbejdet et helt nyt globalt segmenteringsværktøj.

Carlsberg ønsker at skabe vækst gennem ’Demand Spaces’ (specifikke drikkesituationer) og bruge de mest avancerede metoder til at optimere og identificere vækstpotentialet for deres produkter. Ipsos blev valgt til at foretage en omfattende analyse af forbrugernes motivationer, konkurrenterne og øl-potentialet på tværs af 40+ markeder. Det færdige segmenteringsværktøj kan anvendes på tværs af Carlsbergs globale organisation og giver indsigt i, hvad der driver forbruget af forskellige drikkevarer i forskellige situationer.

Læs hele casen her.

Ipsos investerer i video- og billedanalyse

Big Sofa.jpg

Hos Ipsos ved vi, at der er et enormt potentiale i anvendelsen af video- og billedmateriale i markedsanalysen. Ved at lade forbrugerne filme deres egne rutiner, hverdag og specielle øjeblikke får vi adgang til autentiske og underbevidste handlinger og reaktioner, der ellers kan være svære at afdække.  

Med dette opstår dog også et behov for at kunne opbevare, organisere og udtrække mening fra de store mængder af visuelle data. I den forbindelse har Ipsos gennem de sidste par år samarbejdet med videoanalysefirmaet Big Sofa.

Da vi forventer et stigende behov for video- og billedanalyse i fremtiden, har Ipsos valgt at investere i Big Sofas platform til netop dette formål. Investeringen har allerede styrket forholdet mellem Ipsos og Big Sofa betydeligt, og samarbejdet forventes at udvikle sig yderligere i den nærmeste fremtid. Investeringen hjælper desuden Big Sofa med at accelerere udviklingen af deres platform og integrere nye typer af teknologier og analyser.

Alt sammen noget, der skaber større værdi for vores kunder.

Du kan læse mere i vores pressemeddelelse og se en videopræsentation af Big Sofa herunder:

Fast track qual: Hurtige og dybdegående indsigter

Hos Ipsos er vi vilde med kvalitative indsigter, fordi vi ved, at der er stor værdi i at forstå hvorfor forbrugerne tænker og handler, som de gør. Vi ved dog også, at stramme deadlines ofte ikke tillader de mere tidskrævende kvalitative analyser. Derfor har vi udviklet en ny analyseform, der gør det muligt for os at bringe dig stærke kvalitative indsigter inden for en kort tidsramme, der ikke bremser dine beslutnings- eller innovationsprocesser. Vi kalder det fast track qual.

Med fast track qual arbejder vi med kvalitativ evaluering og optimering af blandt andet koncepter, nye emballager og reklamer. Undersøgelsen foretages i et online testforum, hvor deltagerne kan give øjeblikkelig feedback i løbet af en periode på helt ned til 24 timer. Den endelige rapport samt strategiske anbefalinger kan leveres til dig på bare 5 dage fra projektets start.

Med vores fast track løsning har vi kort sagt strømlinet processen fra rekruttering til rapportering. Vi har skabt et online analyseværktøj, der giver dig dybdegående viden om, hvorfor din målgruppe tænker og handler, som de gør, og giver dig indsigt i deres behov, følelser og barrierer langt hurtigere, end det har været muligt tidligere.

Vi vil meget gerne fortælle mere om vores nye løsning. Tag endelig fat i Asger, hvis du er interesseret i mere information.

Overnight Qual.png

Hvor meget ved vi egentlig om hinanden?

Siden 2012 har Ipsos gennemført flere globale studier af forskellen mellem folks opfattelser og virkeligheden. På et nyt site har vi samlet alle resultaterne fra de sidste mange års arbejde, der omfatter 40 lande og mere end 100.000 interviews.

Denne unikke analyse af fejlopfattelser undersøger, hvorfor folk rundt omkring i verden gætter så forkert på grundlæggende fakta om befolkningen i deres eget land. Undersøgelsen dækker blandt andet vores gæt på antallet af overvægtige og immigranter, udviklingen inden for kriminalitet og terrorisme, unges sexliv samt vores fejlopfattelser af Brexit, Trump og Facebook.

På vores nye site kan du finde alle undersøgelserne, teste din egen viden i vores quiz, downloade en præsentation og meget mere.

Find vores nye site her.  

Hastighed og kvalitet: kan vi få det hele?

- Vores syn på rapid innovation testing

I dagens hyper-accelererede verden, hvor du ofte er nødt til at tage hurtige beslutninger, har du behov for at forstå potentialet i dine nye produkter og services med hurtig turnaround. Men er du nødt til at ofre kvalitet for hastighed?

For at levere den ønskede hastighed er mange innovationstests - herunder idé-, koncept- og emballagetests - i dag automatiserede og standardiserede. Mens disse løsninger har flere fordele i form af hurtige svar og omkostningsbesparelser, lider mange af dem også af en række kvalitetsproblemer, der gør undersøgelserne fejlagtige. Det kan blandt andet nævnes, at mange af de løsninger, der er tilgængelige i dag:  

  • Ikke anvender et udvalg af deltagere, der er repræsentativt

  • Ikke er enhedskompatible

  • Kun tilbyder meget begrænsede måder at analysere og fortolke dataene på

Hos Ipsos oplever vi en øget efterspørgsel efter løsninger, der ikke kun er hurtige, men også af høj kvalitet. Vi har derfor udviklet en tilgang til at sikre høj kvalitet samt et repræsentativt udvalg af deltagere. Vi har systemer, der kan vurdere respondenternes engagement og afsløre svindel, hvilket hjælper os med at afgøre, om respondenterne er ægte (og ikke robotter), om deres svar er selvmodsigende og meget mere.

For at maksimere dækning og engagement blandt respondenterne er det endvidere vigtigt, at spørgeskemaer er enhedskompatible. Hos Ipsos har vi gennemført dybdegående undersøgelser for at lære, hvordan vi bedst designer og implementerer enhedskompatible spørgeskemaundersøgelser, der hjælper os med at opnå troværdige resultater.

I takt med den øgede efterspørgsel efter kvalitet i kombination med hastighed forventer vi, at disse hurtige analysemetoder også skal kunne levere mere vidtrækkende forklaringer og vejledning. Alle tests udført af Ipsos er baseret på vores validerede og forudsigende innovationsfilosofi. Hos Ipsos inkluderer vores rapid innovation testing blandt andet forslag til optimering, estimater for fremtiden samt identificering af innovationstypen (gennembrud, niche, osv.), hvilket hjælper virksomheder med at styre og optimere deres innovationsportefølje.

Du kan læse mere om emnet i vores nye artikel Four Ways Agile Research Will Evolve to Drive Innovation.

Hvis du vil vide mere om vores rapid innovation testing, er du velkommen til at kontakte Maria.

bill-jelen-555154-unsplash.jpg

Generation Z: Ny indsigt i den næste generation

Millennials er old news. For mange virksomheder er Generation Z det nye store fokusområde. De fleste Gen Z’ere er stadig meget unge, med de ældste i deres tidlige 20’ere, men de er allerede genstand for mange påstande og myter om, hvem de er, og hvordan de lever.

I rapporten The lives and choices of Generation Z har Ipsos samlet eksisterende viden og helt ny forskning om denne nye generation for at give en bedre forståelse for, hvordan de adskiller sig, eller ikke adskiller sig, fra tidligere generationer.

Download rapporten her.

I videoen herunder kan du se Bobby Duffy fra Ipsos Social Research Institute præsentere et sammendrag af resultaterne fra undersøgelsen.

Stærke resultater i 2017

Ipsos Danmark har netop afleveret årsregnskab for alle aktiviteter i 2017. Det gode samarbejde med kunderne slår igennem i økonomien og vidner om den meget positive fremgang og udvikling, Ipsos har præsteret i en årrække.

Siden Synovate blev til Ipsos Danmark i 2012, er der sket meget. Vi er vokset ud af vores første kontor i det indre København og er nu mere end tredoblet i størrelse. I dag er vi 50 dygtige kolleger på kontoret i Store Kongensgade – lige ved Kongens Nytorv.

Den positive udvikling er fortsat i 2017 med en bruttofortjeneste på 29,1 mio. kroner og et resultat før skat på 6,6 mio. kroner. I 2016 lå disse tal på hhv. 18,7 og 2,7 mio. Det svarer til en fremgang i bruttofortjenesten på 56 % og for resultatet før skat på 144 %.

Væksten skyldes selvfølgelig vores trofaste kunder, som er nogle af Danmarks største og mest ambitiøse virksomheder. Men vi er overbeviste om, at den i høj grad også skyldes, at vi hver eneste dag er drevet af nysgerrighed. Nysgerrighed efter at forstå kundernes udfordringer, deres forbrugere og markedssituation. Og af det faktum, at vi kan trække på en enorm ekspertise i det internationale Ipsos-netværk.

Vi er meget tilfredse med resultatet og takker for den tillid, kunderne viser os.

Calculator.jpg

Værdien af det gode omdømme

Ønsker du at gøre din virksomhed mere effektiv? Et godt sted at starte med at booste din forretning er ved at udnytte værdien af dit omdømme.

I en ny undersøgelse foretaget på tværs af 31 lande har Ipsos Global Reputation Centre fundet endegyldige beviser på sammenhængen mellem et godt omdømme og bedre effektivitet hos virksomheder.

Omdømme spiller blandt andet en helt central rolle i købsbeslutningen. Langt størstedelen (87%) af forbrugerne på tværs af kloden siger, at de tager højde for virksomhedens omdømme, når de køber et produkt eller en service.

Derudover øger tillid effektiviteten af virksomhedens marketingaktiviteter betydeligt. Undersøgelsen viser, at forbrugere med tillid til virksomheden i højere grad tror på budskabet i virksomhedens reklamer og er villige til at betale en højere pris.

I Unlocking the Value of Reputation kan du læse meget mere om resultaterne fra undersøgelsen og sammenhængen mellem omdømme og effektivitet på tværs af industrier og regioner.

Efterårets gratis morgenbriefinger

Den 20. september afholder vi efterårets første morgenbriefing. Temaet er Conjoint – en analyseteknik, der afslører, hvor attraktive forskellige egenskaber ved dit produkt er, og hjælper dig med at sammensætte det bedste produkt på markedet.

Hvert år afholder Ipsos en række gratis morgenbriefinger med fokus på ny viden og nye metoder inden for analyseverdenen, der får dig endnu tættere på forbrugernes liv og behov. Til september begynder en ny omgang af arrangementer – det første med fokus på conjoint. 

I en verden hvor forbrugerne ofte ikke selv er i stand til at fortælle, hvad der er styrende for deres til- og fravalg af produkter og services, er conjoint den ideelle løsning. Med en conjoint-analyse arbejdes der med konkrete og realistiske valgøvelser, der efterligner den reelle købssituation, og ”tvinger” dine kunder til at træffe valg, der afslører deres præferencer og priselasticiteter.

Hos Ipsos har vi et af Danmarks stærkeste conjoint-teams. Torsdag den 20. september kan du møde Lise Kristiansen og Søren Bertram Andreasen, der blandt andet vil fortælle dig om:

  • Hvad du kan bruge conjoint til
  • De nyeste muligheder for at bruge conjoint til prissætning
  • Et par konkrete cases på hvordan andre kunder har brugt conjoint til at træffe bedre beslutninger

Morgenbriefingen foregår fra kl. 09:00 – 10.00 på vores kontor i København. Vi serverer morgenbrød og kaffe fra kl. 08:30.

Vi sender invitationer ud i løbet af sommeren, men du kan allerede nu tilmelde dig ved at sende en mail til nicoline.djernaes@ipsos.com.

Hold desuden øje med invitationer til vores andre morgenbriefinger – læs mere løbende her på siden.

cathryn-lavery-67852-unsplash02.jpg

Mød dine kunder i deres egen hverdag

Afstanden fra marketingafdelingen og ledelsesgangen ud til forbrugeren kan være lang, og ofte har mange i organisationen aldrig oplevet, hvordan målgruppen lever og bor. Det kan selvsagt gøre det udfordrende at udarbejde strategier og tilbud, der rammer lige ind i forbrugerens liv. Men tænk hvis du kunne drikke en kop kaffe med dine kunder? Tage med dem ud at handle – eller med dem i fitnesscentret?  

Med et nyt etnografisk tilbud kaldet Consumer DIP (Deep Immersion Programme) ønsker Ipsos at bygge bro mellem virksomhed og kunde på en helt ny måde. I stedet for blot at læse om dine kunder i en rapport tager vi jer med ud til forbrugerne for at skabe en helt unik indsigt og forståelse for deres måder at leve og forbruge på. Mere præcist går Consumer DIP ud på, at marketingfolk, produktudviklere og ledere fra din virksomhed bruger tid sammen med rigtige mennesker fra jeres målgruppe – i deres hjem, i supermarkedet, til vigtige begivenheder – for at få indblik i deres hverdag og måder at bruge jeres eller konkurrentens produkter på.   

Consumer DIP kan blandt andet hjælpe jer med:

  • At se hvor jeres kunder bor
  • At observere deres rutiner
  • At opleve det de elsker og hader
  • At smage på det de spiser og drikker

Læs mere om Consumer DIP her.

Tag endelig fat i os, hvis du vil vide mere.

rawpixel-659479-unsplash02.jpg

Udvikling i shopperadfærden

Den konstante udvikling inden for digital teknologi og de store fremskridt inden for e-commerce betyder, at vores måde at shoppe på ligeledes ændrer sig. I en ny rapport har vi undersøgt 5 centrale forandringer, vi oplever lige nu, der påvirker shopperadfærden.  

Måden hvorpå vi shopper efter produkter og services er i konstant udvikling. Teknologien har skabt et digitalt detaillandskab af webshops uden geografiske begrænsninger, og den fysiske butik ændrer sig ved at integrere teknologien i butikken og skabe bedre forbindelser til den digitale verden.

For at kunne udvikle de rette markedsstrategier og shopper marketing programmer er vi nødt til at forstå udviklingen og dens konsekvenser. I en ny rapport har vi undersøgt 5 centrale forandringer, der påvirker vores måde at shoppe på:

  1. Øget kompleksitet i valget af produkter og services fremmer brugen af genveje i beslutningstagningen.

  2. Præferencer påvirker beslutningstagningen før besøget i butikken.

  3. Den digitale revolution genopfinder shopperadfærden.

  4. Nye disruptive e-commerce løsninger udvikles hver dag.

  5. Omnichannel samler den fysiske og digitale verden. 

I The Evolution of Shopper Behaviour kan du læse om hver af de 5 forandringer, og hvordan du håndterer dem.

lilly-rum-342740-unsplash02.jpg

Ipsos på Folkemødet

Når et væld af politikere, interesseorganisationer og beslutningstagere samles til det årlige Folkemøde, er Ipsos med. Igen i år sender vi en delegation afsted til Bornholm for at søge inspiration blandt de mange aktører og i de spændende og inspirerende debatter.

Vi vil holde til i et dejligt byhus i hjertet af Allinge, hvor dørene står åbne for venner af huset og andre interesserede. Tag endelig fat i en af dine Ipsos-kontakter, hvis du har lyst til at kigge forbi til lidt koldt at drikke.

Vi glæder os til at se jer derovre.

Ipsos på Folkemødet - 02.jpg