Ipsos er kåret som 2019’s mest innovative analyseinstitut

Ipsos topper i år listen over de mest innovative analyseinstitutter ifølge den seneste GRIT rapport (GreenBook Research Industry Trends).

Den årlige GRIT rapport måler analysekøberes ønsker og krav til analysebureauerne, samt hvor innovative aktørerne på markedet opleves. I den nyeste rapport opnår Ipsos en plads som nr. 1 ud af de 50 mest innovative bureauer på markedet.

Top+5+Rankings.jpg

I rapporten fremhæves det, at Ipsos’ position blandt andet kan forklares med vores store indsats for at omfavne nye forretningsmodeller samt med lanceringen af en række nye produkter. Rapporten konkluderer desuden, at de mest innovative analyseinstitutter i dag er nødt til at kunne balancere hastighed og fleksibilitet med den blødere og mere menneskelige side af forretningen. Noget vi hos Ipsos sætter en ære i.

Vi er meget stolte over vores førsteplads. Og kåringen motiverer os kun endnu mere i arbejdet for altid at være på forkant med de nyeste teknologier og metoder til at opnå dybere forståelse for forbrugere og markeder verden over.

Download GRIT rapporten her: grit.greenbook.org/

Er du og din virksomhed interesseret i et pilotprojekt om en ny metode, teknologi eller lignende? Så tag endelig fat i Klaus Mikkelsen, Country Manager, på Klaus.Mikkelsen@ipsos.com.

Er det ikke tid til at genskabe kontakten med kunderne?

joshua-ness-225844-unsplash.jpg

Ved du, hvordan dine kunder lever deres liv lige nu? Er du opdateret på deres ønsker, behov, drømme og udfordringer? Livet ændres konstant – og det skal opleves, før man virkelig forstår det.  

Vi ved, at afstanden fra marketingafdelingen og ledelsesgangen ud til forbrugeren kan være lang. Ofte har mange i organisationen aldrig oplevet, hvordan målgruppen lever og bor. Det kan selvsagt gøre det udfordrende at udarbejde strategier og tilbud, der rammer lige ind i forbrugerens liv.

Med vores etnografiske tilbud kaldet Consumer DIP (Deep Immersion Programme) kan vi hjælpe jer med at genskabe kontakten med forbrugerne. I stedet for blot at læse om jeres kunder i en rapport tager vi jer med ud til forbrugerne for at skabe en helt unik indsigt og forståelse for deres måder at leve og forbruge på. Mere præcist går Consumer DIP ud på, at marketingfolk, produktudviklere og ledere fra din virksomhed bruger tid sammen med rigtige mennesker fra jeres målgruppe – i deres hjem, i supermarkedet, til vigtige begivenheder – for at få indblik i deres hverdag og måder at bruge jeres eller konkurrentens produkter på.   

Consumer DIP kan blandt andet hjælpe jer med:

  • At se hvor jeres kunder bor

  • At observere deres rutiner

  • At opleve det de elsker og hader

  • At smage på det de spiser og drikker

Vi sørger for at klæde jer godt på med indledende træningssessioner, vi er med jer ude hos forbrugerne for at indsamle data, og vi hjælper med at strukturere observationerne og omdanne dem til handlingsklare indsigter.

Tag endelig fat i Asger Mortensen, Head of Understanding Unlimited, på Asger.Mortensen@ipsos.com eller +45 3319 3949, hvis du vil høre mere.

Tak for interessen: PPG vandt gratis WhySpace undersøgelse

taelynn-christopher-800535-unsplash_v2.jpg

I slutningen af marts måned 2019 udloddede vi en skræddersyet undersøgelse med vores nye analyseløsning Ipsos WhySpace, vores on-demand kvalitative forbrugerpanel. PPG blev den heldige vinder af en undersøgelse af de danske forbrugeres interesse for miljø og bæredygtighed inden for maling og træbeskyttelse. 

Efter et indledende møde gik vores kvalitative team i gang med at aktivere forbrugerne i WhySpace. Alle indsigter og resultater blev samlet i en rapport og efterfølgende præsenteret for PPG.

Om resultatet af undersøgelsen udtaler PPG:

”Vi har fået lavet en WhySpace undersøgelse om danskernes interesse for miljø og bæredygtighed inden for maling og træbeskyttelse. Det var interessant at kunne følge med i diskussionerne i den uge diskussionen kørte. Vi er helt sikkert blevet klogere på mange af vores antagelser og mere opmærksomme på de dynamikker, der fremadrettet kan få indflydelse på danskernes valg af maling” – PPG.

Den hurtigste vej til dybe forbrugerindsigter

Ipsos WhySpace er vores nye digitale community, hvor et repræsentativt udsnit af den brede danske befolkning står klar til at hjælpe dig med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd.

Via smartphones, tablets og computere kan vores kompetente kvalitative team moderere diskussioner og foretage afstemninger samt indsamle billeder og videoklip fra forbrugernes liv. Alle indsigter samles i en skræddersyet rapport, der kan leveres til dig på helt ned til 48 timer fra opstart. 

Om brugen af WhySpace udtaler PPG:

”Spændende metode som vi helt sikkert vil overveje fremadrettet. Det er meget interessant at man kan følge med i samtalen undervejs og også give input hvis diskussionen skal drejes i en mere relevant retning. Og samarbejdet med Ipsos fungerede uden problemer. De virker oprigtig interesseret i vores udfordring og hele forløbet blev eksekveret hurtigt og nemt” - PPG.

Kontakt Asger Mortensen på Asger.Mortensen@ipsos.com for mere information eller en uforpligtende demonstration af, hvordan Ipsos WhySpace kan hjælpe dig og din virksomhed.

Analysen skal matche dine kunders hurtige og intuitive beslutninger

Lad dine ideer, budskaber, navne og slogans duellere i vores nye gamificerede screeningsværktøj

Den gennemsnitlige forbruger bruger 13 sekunder på at beslutte, om et brand skal ned i indkøbskurven eller ej*. Online ser det ikke meget bedre ud. Her bruger den gennemsnitlige forbruger 19 sekunder på et køb, og størstedelen bruger mindre end 10 sekunder*.

Aldrig før har forbrugerne taget så hurtige og intuitive beslutninger. Der er derfor brug for en løsning, der matcher, hvordan vi lever, tager beslutninger og køber ind.

Ipsos DUEL er en hurtig, agil og intuitiv løsning, der hjælper dig med at screene dine produkter og marketingaktiviteter. Løsningen er baseret på adfærdsvidenskab, hvilket giver et intuitivt design og handlingsklare indsigter. Ipsos DUEL kan blandt andet hjælpe dig med at identificere de budskaber, variationer, navne og visuelle designs, der vil vinde forbrugernes hjerter.

I kontrast til traditionelle screening studier har Ipsos DUEL et unikt design, der efterligner den måde forbrugerne interagerer i apps og webshops og dermed skaber en gamificeret oplevelse.

Tænk på Ipsos DUEL som en sportsturnering. Forbrugerne indikerer deres præferencer, og vinderne af hver runde fortsætter i turneringen frem til finalen. Derudover måles responstiden i millisekunder, hvilket hjælper os med at måle de ubevidste følelser og styrken i overbevisningen.

DUEL i aktion

Siden 2017 har vi udført mere end 200 studier med DUEL i 14 lande. Vi har testet mere end 45.000 stimuli for en lang række globale FMCG virksomheder.  

Herunder kan du læse en case fra en af vores kunder.

Vil du vide mere?

Kontakt Maria Pierrou, Head of Innovation, på Maria.Pierrou@ipsos.com eller tlf. (+45) 2825 7583 for mere information om, hvordan DUEL kan hjælpe dig med dit næste analyseprojekt.

*KILDE: Ehrenberg-Bass Marketing Institute

Quiz: Hvor meget ved du om klimaforandringerne?

william-bossen-120685-unsplash_v2.jpg

Alle taler om klima. Men hvad ved du om klimaforandringerne og deres nuværende samt fremtidige betydning for både Danmark og resten af verden?

En ny undersøgelse fra Ipsos afslører, hvordan danskernes holdninger til en række aktuelle klimaspørgsmål har udviklet sig i de 10 år siden Danmark var vært for COP15. På baggrund af resultaterne fra undersøgelsen samt nye tal fra blandt andet WHO og World Meteorological Organization, har vi udarbejdet en kort quiz, hvor du kan teste din egen viden og blive klogere på klimaområdet.

Danskerne og klimaforandringerne: De unge går forrest, mens politikere og virksomheder forventes at tage et større ansvar

markus-spiske-1629874-unsplash.jpg

En ny undersøgelse fra Ipsos afslører, hvordan danskernes holdninger til en række aktuelle klimaspørgsmål har udviklet sig i de 10 år siden Danmark var vært for COP15. Klimaansvaret er rykket tættere på. Vi stiller store krav til politikere og virksomheder, men vi tager også selv større ansvar. Og især skiller de unge sig så klart ud, at det giver mening at tale om en klimagenerationskløft.

Otte ud af ti (83 %) er overbevist om, at klimaforandringerne er menneskeskabte, og 65 % mener, at de allerede er en realitet. Andelene er steget signifikant i de 10 år siden COP15.

Hver anden dansker (49 %) oplever, at global opvarmning er en trussel mod dem selv eller deres lokalsamfund i dag. Det er næsten dobbelt så mange som i 2009 (27 %) og knytter sig især til oplevelsen af ekstreme vejrfænomener og oversvømmelser.

Den samlede danske befolkning vil fordele 19 ud af 100 milliarder kroner til klima og miljø – men blandt de 18-24 årige er det hele 25 milliarder ud af 100, hvilket er en signifikant stigning de seneste 10 år.

Hvem har ansvaret?

60 % mener, at Danmark skal gå forrest i reduktion af C02 udledning, heraf 72 % blandt de 18-24-årige. Politisk støtter 72 % i ”rød blok” synspunktet sammenlignet med 43 % i ”blå blok”. Så ud over at være generationspolitik er klimaet også blokpolitik.

Danskerne har store forventninger til politikerne for at få det til at ske: I alt 43 % lægger ansvaret hos Folketinget, kommuner og de største byer. 15 % hos EU. 21 % hos erhvervslivet. Mens 19 % mener, at forbrugerne selv bærer det største ansvar. Som vi netop har set ved stemmeafgivelsen til EP-valget, kigger de unge i signifikant højere grad mod Europa for at finde klimaløsninger: 22 % af de 18-24 årige mener, at EU har det største ansvar.

Hvor langt er vi selv villige til at gå?

Igen er de unge villige til at gå længere for klimaet end resten af befolkningen, og det er ligeledes deres holdninger, der har flyttet sig mest i løbet af de seneste på 10 år:

  • 90 % af de 18-24 årige mener, at politikerne bør handle for at nedbringe CO2 udledningen

  • 82 % af de 18-24 årige mener, at det er vigtigt at prioritere bæredygtige varer.

  • 73 % af de 18-24 årige mener, at Danmark skal gå forrest, selvom det medfører lavere forbrug

Når det kommer til spørgsmålet om kød, er 35% af danskerne begyndt at spise mindre kød inden for det seneste år. Til sammenligning er dette tal helt oppe på 54% blandt de 18 – 24 årige.

Klima og erhvervslivet

Danskerne stiller højere forventninger til leverandører og virksomheder i 2019 end for 10 år siden. Både når det handler om arbejdsmiljø/sikkerhed for medarbejderne og virksomhedernes forurening. I 2009 mente 37 % at det var vigtigt med en leverandør, der begrænsede sin forurening. Det gør 57 % i 2019.

Til spørgsmålet om hvilke tiltag en virksomhed bør igangsætte for at blive defineret som ”bæredygtig”, svarer hele 68 %, at virksomheden bør anvende bæredygtigt materiale til emballage og indpakning. 67 % svarer, at virksomheden bør reducere mængden af emballage på produkterne. Emballagen er altså et vigtigt skridt i retningen mod en mere bæredygtig profil i forbrugernes øjne.

Emballage og engangsplastik

Hele 80 % af danskerne er bekymret for hvordan miljøet bliver påvirket af plastikemballage, plastikposer og andre ting til engangsbrug.

Ansvaret for at reducere mængden af unødig emballage og plastik bliver opfattet som et fælles ansvar. 43% svarer, at virksomheder, butikker, politikere og forbrugere har lige stort ansvar. Men flere end hver fjerde (i alt 28 %) peger på, at ansvaret først og fremmest ligger hos de virksomheder, der producerer emballagen og/eller de butikker, der sælger varerne.

Test din egen viden

På baggrund af resultaterne fra undersøgelsen har vi udarbejdet en kort quiz, hvor du kan teste din egen viden og blive klogere på klimaområdet.


Kontakt

Hvis du vil vide mere eller er interesseret i at få undersøgelsen tilsendt, er du velkommen til at kontakte Klaus Mikkelsen, Country Manager, på Klaus.Mikkelsen@ipsos.com eller telefon (+45) 3319 3999.

Brug af data

Undersøgelsens resultater kan frit bruges af medier ved samtidig angivelse af kilden. Korrekt kildeangivelse er: ”Undersøgelsen er gennemført af Ipsos Danmark i maj 2019”.

Ved du, hvordan dit produkt opfattes visuelt – og hvorfor?

We+see+with+our+mind+-+image.jpg

Forfattere:

Colin Ho, Chief Research Officer, Ipsos Innovation and Market Strategy, Ipsos
Ian Payne, Global Service Leader, Pack Testing, Ipsos

Ved du, hvordan dit produkt opfattes visuelt? Og endnu vigtigere, ved du hvorfor? Mens mange undersøgelser prøver at forstå, hvordan forbrugerne reagerer på forskellige produktdesigns, er det de færreste, der kobler reaktionerne med produktets visuelle stimuli.

Det er en betydelig mangel. Ved at vide hvilke fysiske og visuelle detaljer, der udløser hvilke følelser og associationer, har du en langt bedre forudsætning for at designe produkter, der skaber de ønskede reaktioner i forbrugernes hjerner.  

Der er to grunde til, hvorfor dette er vigtigt. For det første: som mere og mere salg rykker online, får produkternes udseende en langt mere afgørende rolle. For det andet gør den øgede adgang til avanceret produktionsteknologi det sværere og sværere for forbrugere at differentiere produkter ud fra performance. Udseendet har derfor stor betydning for vores tilbøjelighed til at købe eller ej.

”På trods af vores bedste intentioner om ikke at dømme efter udseendet så gør vores hjerne det automatisk og instinktivt. Ved at vide hvilke fysiske detaljer, der udløser hvilke psykologiske reaktioner, opnår producenterne en konkurrencemæssig fordel” – Colin Ho. 

Vil du vide mere?

Få tilsendt rapporten ved at udfylde formularen herunder:

Navn *
Navn
*
Report view02.png

Skal vi hjælpe dig med at optimere dit produkts udseende, så det skaber de ønskede reaktioner hos forbrugerne? Så tag endelig fat i Maria Pierrou, Head of Innovation, på tlf. (+45) 2825 7583 eller via Maria.Pierrou@ipsos.com.

Klima er et afgørende tema for europæerne, når vi går til EP-valg 2019

waldemar-brandt-1106175-unsplash_v2.jpg

Der er valg til Europa-Parlamentet den 26. maj 2019. En ny undersøgelse fra Ipsos og European Climate Foundation viser, at klimaet er blevet det helt centrale kriterium for vælgerne, når de skal sætte deres kryds.

Der er sket enorme forandringer siden sidste valg til Europa-Parlamentet i 2014. Parisaftalen blev vedtaget i 2015, og klimaengagementet blandt verdens befolkning er øget markant.

En ny undersøgelse foretaget af Ipsos og European Climate Foundation har undersøgt borgernes modtagelighed over for forskellige problemstillinger relateret til miljø og klima på tværs af 11 europæiske lande. Hovedkonklusionen er, at 77 % af de potentielle vælgere i de undersøgte lande identificerer global opvarmning som et vigtigt kriterium, når de beslutter, hvem de skal stemme på.

Undersøgelsen giver et vigtigt – og helt aktuelt – indblik i, hvordan europæiske vælgere opfatter klimaspørgsmålet lige nu, og i hvor høj grad de ønsker, at de politiske partier sætter fokus på global opvarmning i EU-regi.

Danske vælgere vil have konkret handling

  • 78% af de danske vælgere synes, det er vigtigt med et politisk parti, der vil tvinge de mest forurenende virksomheder til at rydde op og stoppe med at ødelægge vores planet.

  • 77% synes, det er vigtigt med et parti, der vil reducere brugen af pesticider og antibiotika i fødevareproduktionen.

  • 76% ønsker et parti, der vil arbejde for at beskytte naturen og stoppe dem, der ødelægger vores dyreliv.

  • 73% mener, det er vigtigt med et parti, der vil gøre EU til en global leder i kampen mod klimaforandringerne.  

Mindre engangsplastik i Holland og mere solenergi i Spanien

Undersøgelsen afslører også en række landespecifikke emner, der er afgørende for potentielle vælgere rundt om i Europa.

  • 78% af vælgerne i Frankrig ønsker et parti, der sætter fokus på økologisk landbrug.

  • 81% af vælgerne i Spanien ønsker større fokus på solenergi.

  • 79% af vælgerne i Holland ønsker en reduktion af engangsplastik.

  • 76% af vælgerne i Tyskland ønsker, at EU beskytter forbrugernes rettigheder (bl.a. i sager som dieselskandalen).

Laurence Tubiana, CEO for European Climate Foundation, udtaler: “Resultaterne af undersøgelsen er et ekko af de bekymringer, der er blevet rejst af flere millioner europæere, som gennem de sidste måneder har marcheret i gaderne i Europa for at bede vores politiske ledere om at handle på klimaets vegne. Klimaet er ikke et partipolitisk spørgsmål, og det er tydeligt, at det nu er blevet et helt centralt spørgsmål for vælgerne. Alle politiske partier bør prioritere klimahandlinger, ellers risikerer de at misforstå pointen med det hele”.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen, der er bestilt af European Climate Foundation, blev gennemført af Ipsos i januar 2019 blandt et online segment bestående af 2000 potentielle vælgere mellem 18 – 65 år i hvert af de 11 europæiske lande (Østrig, Belgien, Tjekkiet, Danmark, Frankrig, Tyskland, Italien, Holland, Polen, Slovakiet og Spanien). De nationale segmenter er blevet vægtet, så de er repræsentative for den voksne befolkning i hvert land. Deltagere, der svarede, at de med stor sandsynlighed ikke vil stemme ved næste vælg, blev udelukket fra undersøgelsen.

Du kan finde hele undersøgelsen her.

Kontakt

Hvis du vil vide mere, er du velkommen til at kontakte administrerende direktør for Ipsos Danmark, Klaus Mikkelsen på Klaus.Mikkelsen@ipsos.com eller tlf: +45 3319 3999.

Brug af data

Undersøgelsens resultater kan frit bruges af medier ved samtidig angivelse af kilden. Korrekt kildeangivelse er: ”Undersøgelsen er gennemført af Ipsos for European Climate Foundation i januar 2019.”

Ipsos og Danish Food Cluster afholder konference om bæredygtig emballage

Round table _ v2.jpg

Den 12. juni 2019 inviterer Ipsos og Danish Food Cluster til konference med den bæredygtige emballage som omdrejningspunkt. Arrangementet er en del af Danish Food Clusters Round Table-aktiviteter og det andet møde i rækken om forbrugere, trends, research og fremtiden inden for bæredygtig emballage.

Danish Food Cluster arbejder for at øge innovationen inden for den danske fødevareindustri ved at skabe et fællesskab af virksomheder, investorer og eksperter. Som en del af Danish Food Clusters Round Table-aktiviteter, der skaber rum for videndeling og samarbejde, vil Ipsos den 12. juni være værter ved en konference med fokus på den bæredygtige emballage.

Mødet vil blandt andet omhandle, hvordan vi imødekommer de stigende krav til innovation, bæredygtige emballager og mindre plast. Der bliver også sat fokus på alternativerne til plastik, de nye tendenser og forbrugernes ønsker til fremtidens emballage.  

Læs mere på Danish Food Clusters hjemmeside her.

Hvis du vil vide mere, er du også meget velkommen til at kontakte Maria Pierrou, Head of Innovation, på Maria.Pierrou@ipsos.com.

Gør forretningen bæredygtig: En evidensbaseret tilgang til at skabe reel forandring

globe-1290378_1920.jpg

Begrebet ’bæredygtighed’ er kommet for at blive. Regeringer og befolkninger verden over er ved at få øjnene op for de mange kriser, der er skabt af overbefolkning, overforbrug og ulige fordeling af rigdom – og brands bliver mindre og mindre bange for at engagere sig i sociale og politiske spørgsmål.

Virksomheder forventes at adressere problemerne, finde løsninger der skaber en reel forskel og kommunikere denne forskel både internt og eksterne til både stakeholdere og forbrugere. At skabe social og miljømæssig forandring samt afkast på investeringerne (ROI) er dog ikke altid ligetil. 

Meghann Jones fra Ipsos’ Global Affairs afdeling deler i rapporten Making Business Sustainable: An Evidence-Based Approach to Generating Real Impact en række erfaringer, indsigter og råd til, hvordan virksomheder skal begynde at tænke på deres indflydelse og ROI i en bæredygtig sammenhæng.

Her dykker hun blandt andet ned i:

  • Hvordan virksomheder kan foretage investeringer i bæredygtighed med størst mulig effekt

  • Hvordan investeringerne overvåges for at sikre, at den ønskede effekt opnås

  • Hvordan denne effekt kommunikeres for at bringe de vigtigste målgrupper med på bæredygtighedsrejsen

Download artiklen herunder.

Ipsos har undersøgt de mest indflydelsesrige brands i Danmark

LinkedIn image.jpg

For andet år i træk præsenterer Ipsos Danmark resultaterne fra den omfattende Most Influential Brands-undersøgelse. 1.000 danskere deltog i undersøgelsen, hvor 100 af de største brands er blevet rangeret ud fra deres indflydelse og betydning i danskernes liv. Flere brands er rykket ned på listen – herunder Coop, Ikea og MasterCard – mens nye brands er rykket ind på top 10.    

Hvad betyder det at være indflydelsesrig?

Indflydelsesrige brands har en betydning for vores dagligdag. De guider os gennem livet ved at hjælpe os med at skabe mening, tage smartere valg eller reflektere vores personlige værdier. Det er dem, vi stoler på – og dem, der virkelig betyder noget for os.

Vi har identificeret 5 vigtige parametre, der skaber indflydelse:

  • Pålidelighed

  • Engagement

  • At være på forkant med udviklingen

  • Omtanke for omverdenen

  • Tilstedeværelse

Tech-brands i toppen

I tråd med sidste års undersøgelse fylder de teknologibaserede brands mest i toppen af ranglisten blandt de mest indflydelsesrige brands. Google er fortsat at finde på førstepladsen, mens Microsoft, Facebook og Apple følger lige efter. En af de ting, som mange af disse brands har tilfælles er, at de bruges hyppigt og dermed er blevet en vigtig del af forbrugernes hverdag. 

Detail og FMCG scorer højt på miljø

Lidt anderledes ser det dog ud, hvis vi retter fokus mod enkelte underkategorier i undersøgelsen. Til spørgsmålet om hvilke brands, der anses som miljømæssigt ansvarlige, finder vi blandt andet Änglamark, Arla, Rema 1000, Coop, SuperBrugsen og Netto på en top 10. Det er altså hovedsageligt brands, der arbejder inden for detail og FMCG, der scorer højt på miljøfaktoren blandt forbrugerne. 

Kigger vi på de brands, forbrugerne opfatter som mest innovative, finder vi igen Google og Apple helt i top – dog her efterfulgt af Lego på en 3. plads.

Vil du vide mere?

Du finder meget mere information i vores rapport, som du kan få tilsendt ved at udfylde formularen herunder. Har du spørgsmål til undersøgelsen, er du velkommen til at kontakte Klaus Mikkelsen, Country Manager, på Klaus.Mikkelsen@ipsos.com.

Få rapporten tilsendt

Navn *
Navn
*
Front page - shadow.png

Ipsos søger partnere til stor klimaundersøgelse

Gardening_843.jpg

I 2009 gennemførte Ipsos en analyse i forbindelse med COP15, der satte fokus på danskernes holdninger og adfærd i forhold til klimaforandringer og klimaindsatser. I de kommende måneder gentager vi undersøgelsen og opdaterer med de nyeste tendenser inden for bæredygtigt forbrug. Og du kan få dine spørgsmål med.

I år er det 10 år siden, København var vært for COP15 klimatopmødet i Bella Center. Dengang gennemførte Ipsos en undersøgelse blandt danskerne om deres forhold til klimaændringer, og hvordan deres forbrug blev påvirket af den spirende klimabevidsthed.

Der er sket meget på klimafronten siden da. Men hvordan har danskernes syn på klima og klimaændringer helt præcist udviklet sig? Hvilke tanker, bekymringer, ønsker og adfærdsændringer finder vi blandt danskerne? Det undersøger Ipsos de kommende måneder ved at gentage undersøgelsen fra 2009.

Skal du være med?

Vores vinkel på undersøgelsen er klimaforandringer og klimaindsatser med udgangspunkt i forbrugeren og i øjenhøjde med forbrugeren. Derudover vil vi udvide undersøgelsen med nye vinkler og tendenser inden for bæredygtigt forbrug – og her leder vi efter nye samarbejdspartnere, vi kan udvikle og designe undersøgelsen sammen med.

Resultaterne for undersøgelsen præsenteres på dette års Folkemøde, hvor vi med vores deltagelse ønsker at byde ind på verdensmål nummer 13 om klimaindsats.

Lyder ovenstående som noget for dig og din virksomhed, vil vi meget gerne høre fra jer senest den 5. april 2019.

Ipsos opruster på Social Media Intelligence med købet af Synthesio

carlos-muza-84523-unsplashv2.jpg

Synthesio, der blev grundlagt i 2006, er markedsledende inden for Social Media Intelligence og har en solid tilstedeværelse i både New York, Paris, London, Singapore og Bruxelles. Med opkøbet af Synthesio styrker vi vores kompetencer inden for netop dette område og kan tilbyde endnu bedre løsninger til vores kunder. Vi forbedrer forståelsen af forbrugernes online-samtaler og gør det muligt at omdanne sociale data til strategiske forretningsindsigter.

Didier Truchot, CEO hos Ipsos, udtaler i denne forbindelse: ”Købet af Synthesio er en del af vores Total Understanding projekt og hjælper os med at nå vores mål. Det styrker Ipsos’ teknologier og know-how inden for Social Listening og overvågningen af de data, der følger med. Vi er glade for at kunne byde Synthesios ledelsesteam ombord. Ved at kombinere vores styrker vil vi give vores kunder adgang til et bredere udvalg af data, handlingsklare indsigter og en dybere forståelse af forbrugerne. "

Læs mere om Synthesio her: https://www.synthesio.com/

Du er meget velkommen til at kontakte Klaus Mikkelsen, hvis du vil vide mere.

The Future of Ageing

I en ny rapport med navnet ’The Perennials: The Future of Ageing’ har vi taget et kig på vores aldrende samfund samt dets udfordringer og muligheder.

Medierne har længe været besat af ’Millennials’ og de opbrydninger og forandringer, de bringer med sig. I virkeligheden vil aldring – der kommer til at påvirke alle generationer – have en endnu større betydning. Stigende forventet levetid og faldende fødselsrater betyder, at befolkningen over hele verden bliver ældre. Og ofte beskrives det som en fortælling om tilbagegang – i stedet for en tid med mulighed og forandring.

Dyk ned i vores omfattende rapport omThe Future of Ageing’ her.

Ipsos sætter klima på agendaen i 2019

luca-bravo-132630-unsplash.jpg

Bevidstheden om – og for manges vedkommende også lysten til - at være en bæredygtig forbruger stiger markant i øjeblikket, og derfor er 2019 klimaets år i Ipsos. Vi vil forstå forbrugernes holdninger og adfærd omkring klima og bæredygtighed, og vi vil sammen med forbrugerne identificere løsninger på de klimaproblematikker, vi står i hver dag.

Vores år med klima indebærer:

  • En gentagelse og opdatering af vores undersøgelse af danskernes forhold til klimaændringer fra 2009

  • Et nyt forbrugerpanel med klima som omdrejningspunkt

  • Deltagelse ved Folkemødet 2019 i Allinge

I år er det 10 år siden, København var vært for COP15 klimatopmødet i Bella Center. Dengang gennemførte Ipsos en undersøgelse blandt danskerne om deres forhold til klimaændringer, og hvordan deres forbrug blev påvirket af den spirende klimabevidsthed. Men hvordan har danskernes syn på klima og klimaændringer udviklet sig? Det undersøger Ipsos de kommende måneder ved at gentage undersøgelsen fra 2009 samt opdatere med de nyeste tendenser inden for bæredygtigt forbrug.

Ipsos har endvidere lanceret et nyt forbrugerpanel, hvor du kan få svar på dine spørgsmål på kun 48 timer. Vi kombinerer forbrugernes feedback med vores omfattende viden om klima, bæredygtighed & CSR, og kan eksempelvis hjælpe med at besvare spørgsmål som:

  • Hvordan navigerer forbrugerne i din produktkategori, når det gælder klima, bæredygtighed & CSR?

  • Hvordan påvirker den øgede interesse for plast forbrugernes prioriteter?

  • Hvilke af dine ideer til en forstærket klimaindsats har den største opbakning blandt forbrugerne?

  • Og hvordan kan forbrugerne hjælpes til at ændre adfærd?

I juni måned deltager Ipsos på Folkemødet i Allinge, og vi har spændende ting med over Østersøen. Vi er i øjeblikket ved at finde samarbejdspartnere, der sammen med os vil sætte fokus på klima i forbrugernes øjne. Hvis du har en idé eller gerne vil høre mere om, hvad Ipsos kan bidrage med inden for klima, bæredygtighed & CSR, hører vi meget gerne fra dig.

Tag fat i Klaus Mikkelsen på +45 3319 3999 eller via klaus.mikkelsen@ipsos.com.

Emballagen er næste bølge i kampen for bæredygtighed – Ny analyse peger på, hvordan virksomheder kan tage lederskabet

iStock-946312768_ext v3.jpg

Den bæredygtige emballage er ikke længere et tilvalg. Den er en nødvendighed. De 390 millioner plastiksugerør, der hver dag bliver smidt ud, i USA alene, er blevet et globalt symbol på det stigende forbrugerpres på miljømæssig uansvarlighed. I publikationen “The Third Moment of Truth” har Ipsos kortlagt, hvorfor den bæredygtige emballage ikke længere er et tilvalg for mange virksomheder. Men måske vigtigere: publikationen rummer konkrete anvisninger til, hvordan og hvorfor emballagen fremover kommer til at spille en helt ny rolle. Både i virksomhedernes branding af sig selv og i kampen om forbrugernes valg af produkter.

Carlsberg har udviklet en ny six-pack, hvor plasticwrappingen er erstattet af lim mellem dåserne. Det tapper direkte ind i forbrugernes emotionelle bekymring for plasticforureningen af verdenshavene. Det samme gør Starbucks, når de har udviklet et nyt låg til ”to-go”-kopper og fjernet sugerør fra butikkerne. Ipsos dokumenterer blandt andet, at næsten halvdelen af forbrugerne støtter regulering af fx brug af sugerør. Og op mod 80 % af verdens forbrugere tror, at vi bevæger os mod en miljømæssig katastrofe, hvis ikke vi ændrer adfærd hurtigt.

Hvad skal virksomhederne så gøre?

Virksomhederne skal tage lederskab på miljøfronten ved hjælp af ny teknologi, komposterbare materialer og gentænkning af kendte formater – det er Carlsbergs six-pack et godt eksempel på. Konklusionen er nemlig, at de brands forbrugerne oplever tager miljømæssigt lederskab, bliver belønnet. 82 % af amerikanske forbrugere er således enige i, at producenterne aktivt skal støtte genanvendelse for de produkter, de sælger.

Her 50 år efter genbrugslogoet blev introduceret, er den bæredygtige emballage flyttet ind i forbrugernes bevidsthed. Og deres forventninger til virksomhederne stiger tilsvarende.

Emballageekspert vender emballagedesign på hovedet og viser vejen ind i fremtiden

Torsdag den 28. februar er Ipsos vært ved et stort kundeseminar. Hér får vi besøg af Ian Payne, som er globalt ansvarlig for emballage-test og udvikling i Ipsos. Han udtaler ”Vi står nu ved en afgørende milepæl, hvor der bliver sat stadig større spørgsmålstegn ved de grundlæggende egenskaber ved emballage design. De virksomheder, der griber muligheden, vil ofte blive belønnet af forbrugerne. Og emballage giver tilmed producenterne en reel mulighed for at udvikle meningsfuld differentiering og skabe et tydeligt særpræg, der i sidste ende kan påvirke forbrugernes valg".

Det bliver bekræftet af det danske superbrand Lakrids by Bülow, der også deltager i seminaret:  ”Lakrids by Bülow bruger en så bæredygtig emballage som muligt. Og i vores rebranding øvelse har de to vigtigste parametre været at definere en ikonisk form og at finde et materiale som gør, at kunderne kan nyde vores produkter med god samvittighed. Fremover bliver en af vores største udfordringer at genbruge langt mere, end hvad vi gør i dag. At vi hos Lakrids by Bülow har skiftet alle dåser til 100% genbrugt plastik, er vores første skridt.” siger Fredrik R. Nilsson, CEO i Lakrids by Bülow.

Download “The Third Moment of Truth”  herunder.

Ny case: Brand Health Tracking for Carlsberg

Carlsberg Brand Health Tracking case

Carlsberg arbejder med en motivations- og kontekstbaseret segmenteringsmodel, der er udviklet i samarbejde med Ipsos, til at allokere sine mange brands i forskellige segmenter og optimere positioneringen af hvert brand.

For at styrke den globale brandopbygning samt monitorere forandringer og nyt potentiale på tværs af markeder har vi hjulpet Carlsberg med implementeringen af et Brand Health Tracker (BHT) system, der også gør det muligt at accelerere indsamlingen af indsigter og analysere resultaterne på globalt plan.

BHT er en løbende undersøgelse med analytiske ”dips” flere gange om året. Trackeren integrerer HOT & COLD metoder ved at kombinere intuitive/kontekstuelle teknikker med mere rationelle tilgange. Med BHT får Carlsberg blandt andet indsigt i markedsstyrke og vækstdrivere, samt hvordan deres brands opfattes af forbrugerne.

Læs mere her.

Global undersøgelse afslører vores fejlagtige opfattelser af virkeligheden

Ipsos’ seneste Perils of Perception undersøgelse afslører, hvor forkert indbyggerne på tværs af 37 lande gætter, når det kommer til vigtige globale problemstillinger og træk ved befolkningen i deres eget land. På 5. år forsøger undersøgelsen at fremhæve, hvordan vi er programmeret til at tænke, og hvordan vores omgivelser påvirker vores opfattelser af verden.

Du kan læse meget mere om undersøgelsen, finde alle resultaterne og teste din egen viden i vores quiz på perils.ipsos.com.

Her gætter danskerne forkert

Til spørgsmålet om hvor mange ud af 100 kvinder i Danmark, der vil svare ja til, at de har oplevet nogen form for sexchikane, er vores gæt langt fra virkeligheden. Faktisk hele 44% for lavt. Vi gætter på, at 36% procent af alle kvinder i Danmark har oplevet sexchikane – i virkeligheden er det 80%.

Vi er det land i undersøgelsen, hvor forskellen mellem gæt og virkelighed er størst. Alle deltagere i undersøgelsen undervurderer dog andelen af kvinder i deres eget land, der har været udsat for sexchikane. Det gennemsnitlige gæt på tværs af landene i undersøgelsen ligger på 39%. Det virkelige tal er 60%.

Når det kommer til miljøspørgsmål, har vi en tendens til at være lidt for optimistiske. Vi gætter på, at 39% af Danmarks samlede energiforbrug kommer fra vedvarende energikilder, såsom vind og solenergi. Det reelle tal ligger på 33%. Vi undervurderer ligeledes hvor mange af de seneste 18 år, der har været de varmeste for verden som helhed. I Danmark gætter vi på, at tallet er 8 – i virkeligheden har 17 af de seneste 18 år sat nye globale varmerekorder (siden 1961 hvor The World Meteorological Organization begyndte at indsamle årlige globale temperaturmålinger).

Til gengæld er vi mere sortseende, når det kommer til en række økonomiske og sociale spørgsmål om befolkningen i vores eget land. Til spørgsmålet om hvor mange ud af 100 danskere i den arbejdsdygtige alder, der er arbejdsløse, gætter vi på 16. Det virkelige tal er 5.

De seneste års Perils of Perception undersøgelser viser endvidere en generel tendens til, at næsten alle lande i stor grad overvurderer andelen af immigranter blandt deres egen befolkning. I Danmark tror vi ligeledes, at 22% af befolkningen er immigranter, mens det i virkeligheden kun er 12%.

En 5. plads blandt de mest velorienterede lande

Selvom danskernes gæt er langt fra virkeligheden på flere områder, er vi alligevel ét af de mest velorienterede lande i undersøgelsen. Ud af alle 37 lande opnår Hong Kong en førsteplads som det land med de mest korrekte svar. Herefter følger New Zealand, Sverige, Ungarn, England og så Danmark på en 5. plads. Det er dog et fald i placeringen fra sidste år, hvor Danmark lå på en 3. plads blandt de mest velorienterede lande i undersøgelsen.

Modsat får Thailand den tvivlsomme ære af at være det land i undersøgelsen med de mest upræcise svar, efterfulgt af Mexico og Tyrkiet.

Slide31.jpg

Hvorfor tager vi så meget fejl?

Ifølge Gideon Skinner, Research Director hos Ipsos’ Social Research Institute i London, der står bag undersøgelsen, er det både eksterne og interne faktorer, der er skyld i, at vi tager så meget fejl:

”Der er mange forskellige grunde til, at vi tager fejl omkring grundlæggende fakta i samfundet. Det kan blandt andet være eksterne påvirkninger, såsom det vi hører i medierne eller online, men vores egne interne fordomme er lige så vigtige. Det inkluderer blandt andet vores tendens til at fokusere mere på de negative historier end de positive, vores tendens til at mene, at alt var bedre før i tiden, samt det at vi lægger for stor vægt på vores egne individuelle oplevelser og måske bare ikke er så gode med tal. Men her er det vigtigt at forstå, at vi overestimerer det, vi bekymrer os om, lige så meget som vi bekymrer os om det, vi overestimerer – med andre ord: fejlopfattelser kan være et nyttigt fingerpeg om folks reelle bekymringer. Det betyder også, at vi ikke kan rette folks fejlopfattelser ved blot at gentage fakta. Vi bliver i stedet nødt til at se på de følelsesmæssige årsager, der kan ligge til grund for, at folk er bekymrede for et bestemt emne.”

Find hele Ipsos’ Perils of Perception 2018 undersøgelse på https://perils.ipsos.com/. Her kan du læse mere om de forskellige spørgsmål, se de andre landes svar og teste din egen viden i vores quiz.

Kontakt Klaus Friis Mikkelsen, Country Manager for Ipsos Danmark, på +45 3319 3999 eller Klaus.Mikkelsen@ipsos.com for mere information.

Om undersøgelsen

  • Resultaterne stammer fra Ipsos MORI Perils of Perception 2018 undersøgelse. Der er foretaget 28.115 interviews mellem den 28. september – 16. oktober 2018.

  • Undersøgelsen er foretaget i 37 lande over hele verden. Undersøgelsen er foretaget via Ipsos Online Panel system i: Argentina, Australien, Belgien, Brasilien, Canada, Chile, Kina, Colombia, Danmark, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Hong Kong, Ungarn, Indien, Italien, Japan, Malaysia, Mexico, Holland, New Zealand, Peru, Polen, Rumænien, Rusland, Saudi Arabien, Singapore, Sydafrika, Sydkorea, Spanien, Sverige, Schweiz, Thailand, Tyrkiet og USA. Følgende lande brugte enten online eller ansigt-til-ansigt metoder: Montenegro og Serbien.

  • Omkring 1000 personer mellem 16 – 64 år eller 18 – 64 år blev interviewet i Australien, Brasilien, Canada, Kina, Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Hong Kong Indien, Italien, Mexico, Montenegro, Serbien, Singapore, Spanien og USA. Omkring 2000 personer mellem 16 – 64 år blev interviewet i Japan. Omkring 500 personer mellem 16 – 64 år blev interviewet Argentina, Belgien, Chile, Colombia, Danmark, Ungarn, Malaysia, Holland, New Zealand, Peru, Polen, Rumænien, Rusland, Saudi Arabien, Sydafrika, Sydkorea, Sverige, Schweiz, Thailand og Tyrkiet.

  • De reelle tal for hvert spørgsmål er fundet via forskellige verificerede kilder. De nyeste tilgængelige data er blevet brugt, hvilket i de fleste tilfælde er fra de seneste 2 år. En komplet liste med kilder og links til de reelle data kan findes her: http://perils.ipsos.com/

  • Hvor resultaterne ikke går op i 100, kan dette skyldes computerens op- eller nedrunding, flere svarmuligheder, udelukkelse af ’ved ikke’ svarmuligheden eller at intet svar er afgivet.

  • Data vejes for at matche befolkningens profil.

Få indsigt i danskernes juleforberedelser

Christmas_joanna-kosinska-469277-unsplash.jpg

Hvordan ser julefrokostbordet ud i år? Falder valget på vegansk eller traditionel julemad? Mærkevaren eller private label på julebordet? Hvad med madspild i julen? Og hvad ønsker danskerne sig i julegave? Spørgsmålene til danskernes indkøb og forbrug i julemåneden er mange. Med Ipsos WhySpace kan vi give dig svarene hurtigt og effektivt. 

Ipsos WhySpace er en ny onlineplatform, hvor vi har samlet et repræsentativt udsnit af den brede danske befolkning, der står klar til at hjælpe dig med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd. Via smartphones, tablets og computere har vores erfarne kvalitative team direkte adgang til forbrugerne og kan moderere diskussioner, foretage afstemninger og indsamle billeder og video fra respondenternes hverdag.

Det giver os en unik mulighed for at få en dybdegående forståelse for danske forbrugeres adfærd, følelser og holdninger til udvalgte emner langt hurtigere end hidtil. 48 timer er alt, der skal til, for at vi kan levere svarene på dine spørgsmål.

Læs mere om Ipsos WhySpace her.

Vender danskerne Black Friday ryggen?

jens-kreuter-58481-unsplash.jpg

Black Friday løb af stablen fredag den 23. november 2018 og endte med at blive årets hidtil største handelsdag. På trods af dette er Black Friday-salget i år betydeligt lavere end i 2017. Vi har spurgt en række danske forbrugere hvorfor.    

Et udvandet koncept, falske førpriser og et uoverskueligt projekt. Det er blot nogle af svarene på, hvad der får danskerne til at trække sig væk fra det globale indkøbsfænomen Black Friday.  

Forventningerne til den 23. november 2018 var høje, men ifølge tal fra Nets faldt dankort-forbruget med hele 8 procent sammenlignet med Black Friday i 2017. Ipsos har set nærmere på udviklingen og spurgt vores interaktive, online fællesskab med danske forbrugere (som går under navnet Ipsos WhySpace) om deres holdninger til den store handelsdag. 

Blot endnu en i rækken

Det sensationelle ved Black Friday er ved at forsvinde. Med introduktionen af blandt andet Black Weekend, Black Week og sågar Black November, toppet med blandt andet Singles Day og Cyber Monday, er Black Friday nu blot endnu en af de mange dage med tilbud. Det specielle ved dagen er taget væk, og de fleste føler ikke, at de går glip af noget ved ikke at deltage.

”Black Friday er endnu et forsøg på kunstigt at booste et salg. Der er Black Friday, Cyber Monday, og Singles Day. Derudover er der juleudsalg, januarudsalg, sommerudsalg, fødselsdagsudsalg, Late Night...”, som en respondent udtrykker det.  

Mistillid til de mange tilbud er endnu et gennemgående tema. Mange er i tvivl om, om der reelt er tale om tilbud eller blot kunstigt opskruede førpriser, og flere føler, at de skal være ”på vagt” for ikke at blive snydt.

”De fleste tilbud er kun tilbud, fordi prisen er kørt kunstigt op, og tilbuddene er ikke bedre end hvad man med jævne mellemrum kan få det til alligevel.”

Sidst kan det fremhæves, at der er en generel følelse af, at tilbuddene er blevet for mange, og at hele konceptet er blevet for uoverskueligt at engagere sig i. Reklamer, tilbudsmails og opskrivningslister gør dagen for rodet og omfattende i manges øjne.

Hvad med miljøet?

Modstand mod amerikanisering, forbrugerisme og klimaovervejelser er også at finde. På trods af det store fokus på miljø og bæredygtigt forbrug er disse overvejelser dog kun sekundære i svaret på, hvorfor Black Friday vælges fra blandt den almene forbruger.

I den anden ende af skalaen finder vi også en del danskere, der nyder at bevæge sig rundt ude i butikkerne på Black Friday. De holder af den gode stemning og det fællesskab, der opstår i jagten på de gode tilbud.


Ipsos WhySpace

Med vores nyeste løsning, Ipsos WhySpace, har vi samlet et repræsentativt udsnit af den brede danske befolkning i et interaktivt, online fællesskab. De står klar til at hjælpe vores kunder med at få en bedre forståelse for danske forbrugeres adfærd og holdninger, så vi på bare 48 timer kan levere valide og dybe indsigter direkte fra det levede liv. Læs mere her.  

Du er velkommen til at kontakte Klaus på +45 33 19 39 99 eller Klaus.Mikkelsen@ipsos.com, hvis du vil vide mere.