Glyngøre NemFisk: Lancering af saucer til ovnbagt fisk
Metode: Koncept- og produkttest

femina_web.jpg

"Når vi i Orkla Food skal lancere nye produkter, så vil vi gerne gøre det rigtigt første gang. Det blev klart allerede i de indledende samtaler med Ipsos, at vi ville få en dybere indsigt ved at supplere koncepttesten med en smagstest. Sammen med simulatoren i InnoQuest har vi fået mulighed for at beregne og opnå markedspotentialet mere præcist."

- Karina Marott, Marketingchef, Orkla Foods Danmark

Udfordringen

Glyngøre NemFisk er et nyt koncept af færdigtænkte retter fra Orkla, som gør det nemt at spise god fisk til hverdag. Et koncept som Glyngøre NemFisk er ikke set på markedet før, og saucer til ovnbagt fisk er også en helt ny kategori. For at kunne gennemføre en succesfuld lancering ønskede Orkla derfor at opnå en dybere viden om målgruppens opfattelse af produktet.


Analysen

For at løse udfordringen valgte vi at benytte en kombination af online koncepttests og produkttests i forbrugernes egne hjem. Denne metode hjalp Orkla med at få indsigt i, hvordan målgruppen vurderede produktet, og om de forstod konceptet.

Udbyttet

Undersøgelsen gjorde det muligt at afdække markedspotentialet og levere konkrete input til lanceringsstrategien. Lanceringen blev en stor succes, og produktet performede endnu bedre end forventet.

”Glyngøre nemfisk performer endda bedre end testen. Vi har efterfølgende opjusteret estimaterne. Det vi så i testen er også den reaktion, der sker hos forbrugeren. At få et aktivt værktøj har stor værdi.” – Karina Marott, Marketingchef, Orkla Foods Danmark


Vil du høre mere?

Kontakt:

Klaus Friis Mikkelsen
Country Manager
Tlf.: +45 3319 3999
E-mail: klaus.mikkelsen@ipsos.com