Den Gamle Fabrik: God smag på formel
Metode: sensorisk analyse

femina_web.jpg

"Vi fik kortlagt både smagen af forskellige marmelader og præferencer hos en række kundesegmenter. Der er faktisk typer af marmelade, som vi i dag ikke tilbyder. Dem er vi gået i gang med at udvikle. Og tilbagemeldingen på én af vores testmarmelader er så god, at den er lige til at lancere."

- Jeanette Gottlieb Nielsen, Udviklingschef, Orkla Foods Danmark

Udfordringen

Hvorfor smager en jordbærmarmelade, som den gør – og hvordan adskiller smagen og kvaliteten sig fra konkurrenternes produkter? Den Gamle Fabrik er et af Orklas stærke brands, og jordbær er det største segment i marmeladekategorien. Orkla ønskede derfor at styrke markedspositionen på jordbærmarmelade med udgangspunkt i smag og kvalitet samt at udforske uopfyldte behov i markedet.    


Analysen

Vi besluttede os for at sætte god smag på formel igennem en sensorisk analyse. Her blev forskellige produkter fra Den Gamle Fabrik samt konkurrerende produkter analyseret i vores sensorikpanel, og smagsattributterne i produkterne blev kortlagt.  

Udbyttet

Udbyttet af undersøgelsen var konkrete optimeringsmuligheder til de eksisterende opskrifter og grønt lys til videre udvikling af flere nye smagsvarianter.

”Jeg fik nogle meget konkrete anbefalinger. Helt ind i produktsammenhænge og opskrifter. Det er lige til at gå til. Output af analysen er både operationelt og profitabelt på samme tid.” - Jeanette Gottlieb Nielsen, Udviklingschef, Orkla Foods Danmark


Vil du høre mere?

Kontakt:

Andreas Ishøy
Senior insight consultant
Tlf.: 33 19 39 17
E-mail: Andreas.Ishoy@ipsos.com