Carlsberg: Nyt segmenteringsværktøj til Carlsberg
Metode: Global segmentering

Carlsberg case image 1500 x 2119 px.png

“In Carlsberg we want to grow our brands through a Demand Space segmentation model. Ipsos has the muscle, the brains, the likeability and the right level of flexibility to define these segments and to identify the growth opportunities within them. This is a key enabler for our growth story.”

- Meltem Karahan, VP, Consumer Insights, Carlsberg Group

Udfordringen

Carlsberg er en global virksomhed med mere end 450 brands, der alle er positioneret forskelligt på tværs af markeder verden over. Carlsberg befandt sig i en situation, hvor ølkategorien ikke længere vokser. Et avanceret segmenteringsværktøj, der tager afsæt i Demand Spaces (specifikke drikkesituationer), skal fremover bruges til at optimere og identificere vækstpotentialet for deres produkter.

Ipsos blev valgt til at udvikle segmenteringsværktøjet på baggrund af en omfattende analyse af forbrugernes motivationer, konkurrenterne og øl-potentialet på tværs af 40+ markeder.


Analysen

Analysens 3 fokusområder er:

  • At prioritere og definere de specifikke Demand Spaces

  • Kvantitativ vurdering af de forskellige Demand Spaces ud fra:

    • Størrelsen på segmentet (mængden der indtages)

    • Motivationer: Hvorfor folk drikker og deres motivation for at vælge forskellige brands

    • Afvisninger: Grunde til ikke at vælge øl i specifikke øjeblikke

    • Potentialet for øl i hver drikkesituation

  • Udvikling af en globalt kort over Demand Spaces (40+ markeder).  

Udbyttet

Resultatet er et nyt globalt segmenteringsværktøj til Carlsberg – og dyb indsigt i, hvad der driver forbruget af forskellige drikkevarer i forskellige situationer.  

Eksempler på udbytte ind til videre:

  • Et nyt strategisk værktøj, der kan anvendes på tværs af Carlsbergs globale organisation

  • Specifikke anbefalinger vedr. vækst og optimering på markedet

  • Mulighed for at identificere huller på markedet og tilpasse produktudviklingen

  • Ny indsigt i brandhistorierne, f.eks. for Tuborg (mere musik), Carlsberg (mere hygge og historie) og Grimbergen (mere forkælelse). 


Vil du høre mere?

Kontakt:

Anders Buur Hansen
Director, Brand Strategy & Business Growth
Telefon: +45 3319 3933
E-mail: Anders.Hansen@ipsos.com

Download English PDF version