Carlsberg: Nyt segmenteringsværktøj til Carlsberg
Metode: Global segmentering

Carlsberg case image 1500 x 2119 px.png

”Hos Carlsberg ønsker vi at skabe vækst gennem en Demand Space segmenteringsmodel. Ipsos har musklerne, hjernen og det rette niveau af fleksibilitet til at definere disse segmenter og identificere vækstpotentialet inden for hver af dem. Det er en afgørende forudsætning for vores vækststrategi.”

- Meltem Karahan, VP, Consumer Insights, Carlsberg Group

Udfordringen

Carlsberg er en global virksomhed med mere end 450 brands, der alle er positioneret forskelligt på tværs af markeder verden over. Carlsberg befandt sig i en situation, hvor ølkategorien ikke længere vokser. Et avanceret segmenteringsværktøj, der tager afsæt i Demand Spaces (specifikke drikkesituationer), skal fremover bruges til at optimere og identificere vækstpotentialet for deres produkter.

Ipsos blev valgt til at udvikle segmenteringsværktøjet på baggrund af en omfattende analyse af forbrugernes motivationer, konkurrenterne og øl-potentialet på tværs af 40+ markeder.


Analysen

Analysens 3 fokusområder er:

  • At prioritere og definere de specifikke Demand Spaces

  • Kvantitativ vurdering af de forskellige Demand Spaces ud fra:

    • Størrelsen på segmentet (mængden der indtages)

    • Motivationer: Hvorfor folk drikker og deres motivation for at vælge forskellige brands

    • Afvisninger: Grunde til ikke at vælge øl i specifikke øjeblikke

    • Potentialet for øl i hver drikkesituation

  • Udvikling af et globalt kort over Demand Spaces (40+ markeder).  

Udbyttet

Resultatet er et nyt globalt segmenteringsværktøj til Carlsberg – og dyb indsigt i, hvad der driver forbruget af forskellige drikkevarer i forskellige situationer.  

Eksempler på udbytte ind til videre:

  • Et nyt strategisk værktøj, der kan anvendes på tværs af Carlsbergs globale organisation

  • Specifikke anbefalinger vedr. vækst og optimering på markedet

  • Mulighed for at identificere huller på markedet og tilpasse produktudviklingen

  • Ny indsigt i brandhistorierne, f.eks. for Tuborg (mere musik), Carlsberg (mere hygge og historie) og Grimbergen (mere forkælelse). 


Vil du høre mere?

Kontakt:

Anders Buur Hansen
Director, Brand Strategy & Business Growth
Telefon: +45 3319 3933
E-mail: Anders.Hansen@ipsos.com